همزمان با عید مبعث، جمعی از اتباع شیعه و اهل سنت استان یزد ندای وحدت سر دادند

همایش «وحدت، امنیت، عزت» در یزد برگزار شد

همایش «وحدت، امنیت، عزت» با هدف «همبستگی، وحدت و آگاهی بیشتر اتباع و مهاجرین افغانستانی مقیم استان یزد»، همزمان با عید بزرگ مبعث در سالن آمفی تئاتر تالار فرهنگیان شهر یزد برگزار شد.

به گزارش دبیرخانه همایش «وحدت، امنیت، عزت»، این همایش که توسط اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان یزد برگزار شد، جمعی از روحانیون، ائمه جماعات، فعالین فرهنگی و قرآنیِ افغانستانی مقیم استان یزد حضور داشتند و کارشناسان و سخنرانان با هدف تحکیم وحدت، افزایش امنیت و آگاهی بیشتر اتباع به طرح مباحث پرداختند.

در شروع همایش، علی محسنی راد مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری یزد، ضمن خوشامدگویی و تبریک عید بزرگ مبعث و ایام الله دهه فجر، به تشریح اقدامات سال گذشته این اداره پرداخت.

محسنی راد با اشاره به لزوم آگاهی بیشتر اتباع از اقدامات و خدمات این اداره، همراهی بیشتر آنان در جهت تسریع و تسهیل خدمت رسانی به مهاجرین را خواستار شد.

وی ضمن تبیین شعار همایش اظهار داشت: عزت و سربلندی ما با تحکیم وحدت و برقراری امنیت در جامعه محقق خواهد شد.

در ادامه همایش، ملا حجت الله حسینی از مهاجرین افغانستانی مقیم یزد به سخنرانی پرداخت و پس از تبریک عید مبعث و بیان صفات رسول گرامی اسلام ، به اشتراکات زیاد شیعیان و اهل سنت اشاره کرد.

حسینی با بیان احادیث مختلفِ مورد اتفاق شیعه و اهل سنت از جمله حدیث ثقلین، حدیث منزلت، حدیث غدیر و ... تأکید کرد: اختلافات جزئی ما نباید موجب تضعیف وحدت شود.

وی حضور بیش از چهل سال خود در ایران را نتیجه امنیت و آرامش موجود در کشورمان دانست و در پایان درخواست های برادران اهل سنت از مسئولین را مطرح کرد.

این همایش با سخنرانی خانم دکتر مژگان مینوسپهر با موضوع جلوگیری از بیماری های واگیر در بین اتباع و مهاجرین ادامه یافت.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان یزد به بیان اهمیت بیماریهای واگیردار و ضرورت توجه بیشتر به پیشگیری و واکسیناسیون پرداخت.

مینوسپهر با اشاره به خدمات مختلف مراکز بهداشتی استان برای اتباع، خواستار همکاری و همراهی به موقع و همه جانبه اتباع شد.

در ادامه همایش «وحدت، امنیت، عزت»، حجة الاسلام و المسلمین روح الله حیاتی مقدم با موضوع وحدت به سخنرانی پرداخت.

دکتر حیاتی مقدم، ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر و عید مبعث، اظهار کرد شیعیان با کتب و مبانی فقهی و اعتقادی اهل سنت کاملاً آشنا هستند و نتیجه این شناخت را وحدت بیشتر دانست و آگاهی برادران اهل سنت از مبانی اصیل شیعی را راهی برای نقش بر آب کردن نقشه های دشمنان اسلام در ایجاد تفرقه برشمرد.

این پژوهشگر فرق اسلامی و مدرس حوزه و دانشگاه تأکید کرد ما افتخار می کنیم که در ایران مراکز، مساجد، مدارس دینی اهل سنت بصورت کاملاً قانونی و آزادانه در حال فعالیت هستند و خوشحالیم که برادران اهل سنت حاکمیت کشورهای زیادی را برعهده دارند البته از آنها توقع داریم مذهب جعفری را در کشورهای خود به رسمیت شناخته و زمینه فعالیت های آزادانه شیعیان را فراهم سازند.

حجة الاسلام حیاتی مقدم با اشاره به جنگ غزه و همچنین اقدامات یهودیت صهیونیست در ایجاد شکاف و تفرقه بین کشورهای مختلف اسلامی، تأکید کرد: ایران به دنبال ایجاد هلال شیعی نبوده و نیست و لزوم هوشیاری و وحدت همه کشورهای اسلامی را در دوران کنونی ضروری دانست.
 

سخنرانی پایانی این همایش به موضوع امنیت اختصاص داشت که جناب سرهنگ شیرمحمدی، ابعاد و اهمیت امنیت برای مهاجرین و شهروندان ایرانی را تشریح کرد.

جناب سرهنگ شیرمحمدی با بازخوانی وقایع اخیر میبد و اقدامات انجام گرفته در این راستا، خواستار همکاری و همراهی بیشتر اتباع و مهاجرین در راستای تأمین امنیت همه شهروندان شد.

وی با اشاره به روانشناسی مهاجرت، معزلات اجتماعی، رسانه و فضای مجازی و سایر مسائل امنیتی، تأکید کرد: اصلاح ذهنیت ایجاد شده از اتباع در ذهن مردم، تنها با کمک خود اتباع امکان پذیر است.

 

از دیگر برنامه های این همایش می توان به قرائت قرآن توسط قاری اهل سنت، اجرای گروه سرود مهاجرین افغانستانی مقیم یزد، معرفی خدمات بانکی و سرمایه گذاری و بیمه ای برای اتباع با حضور کارشناسان بانک و بیمه، شعرخوانی و شعار وحدت توسط یکی از نخبه های قرآنی و فرهنگی اتباع و اهدای یادبود اشاره کرد.

تنزيل فیلم