روابط عمومی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور:

 به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور :مراسم رونمایی از سامانه یکپارچه امور اتباع و مهاجرین خارجی (سیام)  با حضور ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، محمودی مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور و همچنین شجاعان رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک فناوری و آمار  در محل وزارت کشور برگزار شد.
محمودی در این مراسم، با اشاره به اینکه پیش از این سامانه نجوا در استان ها در زمینه ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی مورد استفاده قرار می گرفت، افزود: سامانه نجوا به عنوان اولین سامانه در خصوص ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی، دارای نقاط ضعفی بود که نیاز به ارتقاء و بهبود کیفی داشت.
وی ادامه داد: سامانه جدید در طول یکسال با پیگیری مرکز توسعه دولت الکترونیک فناوری و آمار وزارت کشور و اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی برنامه ریزی و اجرا شد.
محمودی با بیان اینکه هدف از راه اندازی سامانه سیام، خدمات دهی صحیح، داشتن بانک اطلاعاتی متمرکز و همچنین ارائه خدمات به سازمان ها و دستگاههای مرتبط با مجموعه فعالیتهای حوزه اتباع و مهاجرین خارجی است، خاطرنشان کرد: افتتاح و راه اندازی سامانه یکپارچه امور اتباع و مهاجرین خارجی (سیام) همزمان با آغاز طرح آمایش ۱۴ اتباع و مهاجرین خارجی عملیاتی می شود.
مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی درخصوص مزایای سامانه جدید(سیام) نسبت به مدلهای قبلی، گفت: داده کاوی سریع‌تر و سرعت بالاتر پردازش اطلاعات، ایجاد سامانه تحت وب و احراز هویت افراد با اخذ آثار بیومتریک( اثر انگشت و عنبیه)، بالا بودن امنیت داده ها و از همه مهمتر متمرکز بودن بانک اطلاعاتی از جمله مزایای اصلی این سامانه می باشد.
محمودی یادآور شد: دستگاه های عضو کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی و همچنین دستگاه هایی که به نوعی با حوزه مدیریت و ساماندهی اتباع خارجی مرتبط هستند، می‌توانند به صورت متقابل از این سامانه بهره‌برداری کنند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی ابزار امیدواری کرد با راه اندازی و بهره برداری کامل و فنی از سامانه سیام بانک اطلاعاتی متمرکز اتباع در وزارت کشور ایجاد شود.
سپس دکتر ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در این مراسم با بیان اینکه طراحی و بهره برداری سامانه (سیام) کار بزرگی بود که پیش از این مغفول مانده بود، گفت: این کار با تلاش همکاران در وزارت کشور به نتیجه رسید و ارائه ۲۵ خدمت از طریق این سامانه کار بسیار با ارزشی است. ایشان به مزیتهای این سامانه اعم از: داشتن آمار دقیق و جامع در جهت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، کاهش زمان دریافت داده‌ها، آمار همه جانبه و کامل، کاهش هزینه ها و ایجاد بستری بهتر برای ادامه خدمات وسرویس دهی سازمان های مسئول در مدیریت اتباع و مهاجرین خارجی اشاره کرد.